Koncernbolag där Skövdebostäder ingår tillför inget för Skövdes utveckling!

Valet mellan att slå vakt om hyresgästernas intressen och att Skövde ska bilda ett koncernbolag där Skövdebostäder ska ingå är lätt och det borde det vara för alla i kommunledningen också.
Jag stödjer till fullo Hyresgästföreningens arbete för att Skövdebostäder ska hållas utanför ett koncernbolag i Skövde.

Bolagiseringen har överdrivits länge i Skövde och det är inte den som har stått för Skövde positiva utveckling och kommer inte att göra det heller i framtiden.
Skövdebostäder ska ha och behöver tydliga mål – att vara ett allmännyttigt bostadsföretag i Skövde som slår vakt om att det byggs hyreslägenheter för allas behov och med hyresnivåer som gör att normalinkomsttagare har råd att hyra dessa bostäder.
Att Skövdebostäder redan idag har byggt, bygger och förhoppningsvis kommer att bygga mer hyreslägenheter ska vara och är en av deras fortsatta och främsta uppgifter. Att de dessutom tar ansvar för och förvaltar det bostadsbestånd som finns idag på ett bra sätt tryggar också hyresgästernas framtid och Skövdes utveckling.
Att ett valskött företag går med överskott och skattar för detta är väl normalt och inget som är konstigt isig. Å andra sidan så minskar överskottet och vinsten om Skövdebostäder får i uppgift att bygga mer hyreslägenheter i Skövde – vilket de behöver ha som uppgift då vi har bostadsbrist i Skövde.
Att blanda ihop byggandet av hyresbostäder i Skövde med byggande av andra typer av fastigheter vore att äventyra hyresgästernas och invånarnas kapital i Skövdebostäder. Det finns intressen från fastighetsägare i Skövde att få upp avkastningskraven i Skövdebostäder så att hyresnivåerna kan höjas och att det ska bli lönsammare för fastighetsägare att bygga lägenheter. Ett sätt att få högre avkastningskrav i Skövdebostäder är att bilda ett koncernbolag där Skövdebostäder ingår för då styr inte Skövdebostäders ledning och styrelse utan då går koncernens intressen före dotterbolagen, som Skövdebostäder blir ett av då.
Uppenbarligen är kommunledningen och privata fastighetsägare intresserade av vinsten i Skövdebostäder för att ta del av den och investera den i andra områden än hyresbostäder i Skövde.
Det ligger också i linjen med alliansregeringens och den fartblinda borgerliga ledningen i Skövde att när möjlighet ges sälja allmännyttan och då Skövdebostäder. Detta måste vi arbeta emot med alla medel för hyresgästernas bästa för ögonen.
Hyresgästernas i Skövdebostäder och dess kapital ska inte spekuleras med utan förvaltas nu och för framtiden med den inriktningen att vi har hyresrätter med god kvalité och till rimliga hyresnivåer i Skövde och i Sveriges övriga kommuner.
Hyresgästerna behöver politiska beslut som gynnar neutraliteten i boendet och självkostnads- och bruksvärdessystemen i hyressättningen. Det finns tillräckligt många idag som styr mot marknadshyror så vänligen Åke Jönsson och Leif Johansson – ta ansvar på ett klokare sätt än att gå i bolagsfållan som för hyresgästerna och kommuninvånarna kan bli bolagsfällan.
Ett koncernbolag i Skövde gynnar inte en enda hyresgäst då våra intressen som hyresgäster går tvärs emot privata avkastningsintressen och marknadshyror inom fastighetsmarknaden.
Egon Frid (v)
Hyresgäst i Skövdebostäder