Hur drabbar försämrad arbetslöshetskassa och varslen Skövdes ekonomi?

Efter regeringsskiftet 2006 genomförde de fyra regeringspartierna kraftiga förändringar av arbetslöshetsförsäkringar. Avgifterna ändrades vilket ledde till kraftigt ökade månadsavgifter.
Dessutom genomfördes förändringar av nivåerna för utbetalning av arbetslöshetsunderstöd.
De genomförda förändringarna ledde till att många lämnade sin a-kassa, man ansåg sig helt enkelt inte ha råd.
Under de senaste månaderna har den ekonomiska krisen slagit till med full kraft. Skövde är en av de orter som drabbats hårdast när det gäller lagda varsel.

Enbart inom Volvo handlar det om flera hundra anställda som hotas med arbetslöshet, till detta kommer underleverantörer som drabbas samt alla övriga branscher. Varsel och arbetslöshet är tyvärr inget nytt, i stället är det en del av den kapitalistiska ekonomins återkommande cykler. Vid tidigare kriser fanns det hyggligt fungerande skyddsnät som gjort att arbetslöshet inte behövt innebära ett direkt hot mot den drabbades ekonomi, även om de sociala konsekvenserna av arbetslöshet alltid innebär svåra umbäranden för den som drabbas.
Dagens ekonomiska kris, med alla de varsel som lagts, är något nytt. Det är första gången som den borgerliga regeringens försämrade a-kassa prövas på allvar. Avsevärt fler Skövdebor och Skaraborgare än tidigare kommer att stå helt utanför arbetsmarknadsförsäkringen, eftersom man valt att lämna sin a-kassa till följd av de höjda avgifterna. De som valt att vara kvar i a-kassan kommer nu att upptäcka att den samlade effekten av den borgerliga politiken, sänkt nivå i a-kassan och jobbskatteavdragen, kan komma att innebära en ersättning på ca hälften av den tidigare inkomsten.
För att klara sin ekonomi kommer en stor del av de varslade Skövdeborna att hänvisas till att söka stöd av socialtjänsten. På detta sätt kommer effekten av varslen och regeringens politik att försämra Skövdes ekonomi då mer skattepengar måste avsättas till försörjningsstöd, pengar som vi annars kunde ha satsat på andra nödvändiga förbättringar i välfärden.

Med anledning av följande vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

Har det gjorts någon beräkning av vilka ökade kostnader som kommer att drabba Skövde med anledning av lagda varsel?

Anser kommunstyrelsens ordförande att socialtjänsten behöver förstärkning med personal och ekonomiska medel för att klara ett ökande antal Skövdebor, som till följd av ovanstående, inte klarar sin ekonomi?

Kommer Skövde kommun att vidta några särskilda åtgärder för ekonomiskt stöd och rådgivning till dem som drabbats av varsel från sina tidigare arbetsplatser?

Morgan Sjöberg (v)