Manifestarioner på lördag till stöd för Gaza!

– Israel måste omedelbart dra tillbaka sina trupper från Gaza-remsan, upphöra med sin beskjutning och häva blockaden så att land-, luft och sjövägar kan öppnas.
– Sverige bör på tydligaste möjliga sätt fördöma Israels folkrättsbrott, bryta isoleringen av Hamas och inleda dialog med regeringen i Gaza, samt omedelbart upphöra med allt militärt samarbete med Israel och avsluta sin vapenimport från landet.
– Sverige, Sveriges kulturliv och den svenska idrottsrörelsen bör inför en kulturell- & idrottslig bojkott mot Israel, t.ex. agera för att Israel stängs av från det pågående VM-kvalet i fotboll och Eurovision Song Contest. (Man kan t.ex. uppmana sina lokala fotbollsklubbar etc att inte spela mot israeliska lag).
– Sverige bör i EU agera för att det nuvarande förmånliga handelsavtalet sägs upp, att de pågående förhandlingarna om ett fördjupat samarbete mellan EU och Israel om säkerhets- och försvarspolitik avbryts och att unionen isolering av Hamas hävs.
– Sverige bör i FN agera för internationell trupp under FN-mandat för att övervaka en framtida vapenstillestånd/vapenvila.
– Alla vänner av fred och folkrätt bör protestera mot Israels grova övergrepp, bojkotta israeliska varor och uppmana sina lokala handlare att ta bort israeliska varor.

Som ni säkert alla vet planeras en rad manifestationer på lördag runt om i landet med anledning av Israels fortsatta attacker i Gaza, här finns en del av de manifestationer som arrangeras i västsverige. Karaven som bland annat vänsterpartiet ställer ser ni ovan.

Göteborg: Demonstration – Stoppa massakern i Gaza!Lördagen den 10 januari, kl 14. Samling på Götaplatsen Arr: Gaza Kommitte https://www.facebook.com/event.php?eid=48620072119

Trollhättan: Lördag 10/1, kl.13.30, Kompassen utanför Odens varuhus

Borås: Demonstration för fred i GazaLördag den 10 januari kl. 12.00 på Stora torget. Demonstration, flygbladsutdelning och tal. Arr: Vänsterpartiet Borås

Borås: Slut upp och visa solidaritet med offren i konflikten i Gaza!Lördag den 17 januari klockan 12.00 på Stora torget. Arr: Vänsterpartiet Borås