Uppvärdera och utveckla fritidsgårdarna i Skövde kommun!

Vänsterpartiets ser fritidsgårdarna som en viktig och förebyggande verksamhet som måste uppvärderas genom fler fritidsgårdar i kommunal regi, ökade resurser och längre öppethållande. Det är dags att vi värnar fritidsgårdarna, dess verksamhet och sjunger fritidsgårdarnas lov igen!

Samtidigt måste vi värna fritidsgårdsverksamhet med hög kvalité, i kommunal regi med kommunal personal och utbildade fritidsledare, då att jobba med ungdomar är en profession i sig.

Ett exempel är behovet och arbetet med jämställdhet och tjejgrupper och där unga tjejers speciella behov behöver en verksamhet som stöttar dem.

Fritidsgårdar som förebyggande social verksamhet kan inte underskattas och  har en viktig betydelse för att förhindra rökning, alkohol- och narkotikamissbruk och även förebygga och förhindra kriminalitet och gängstrukturer. Det är viktigt att jobba på flera fronter samtidigt. Det räcker inte med sociala insatser eller polisens insatser mot de sociala problem som vi vet finns inom ungdomskulturer och under ungdomstiden, som många unga riskerar att hamna i och som många unga tyvärr blir en del av. Här spelar fritidsgårdarna en viktig roll att förebygga och förhindra negativa ungdomsbeteenden.

Vänsterpartiet anser att alla fritidsgårdar måste ha ett väl definierat ett syfte och att verksamheten skall ha tydliga kvalitetsmål. Fritidsgårdarna har ett värde i sig. De är viktiga för demokratin och ungdomars identitetsskapande. Det är viktigt att det som brukar användas som argument för fritidsgårdar när kommunernas ekonomi diskuteras, att tidiga insatser ger besparingar på sikt, inte blandas ihop med syftet med verksamheten.

Med hänvisning till ovanstående föreslås kommunfullmäktige besluta

Att                 Skövde kommun uppvärderar och utvecklar fritidsgårdarna i Skövde kommun genom att fler fritidsgårdar i kommunal regi ges möjlighet att bedriva verksamhet.

Att                 fritidsgårdarna i Skövde kommun blir en del i arbetet med att stärka och utveckla delaktigheten i samhället för unga medborgare i Skövde kommun.

För vänsterpartiets kommunfullmäktigegrupp

Kristofer Barta (v)                Robert Barta (v)