Artiklar

Vänsterpartiet satsar på nytt och gammalt i valet till kommunfullmäktige i Skövde!

Vänsterpartiet i Skövde har nyligen fastställt kommunfullmäktigelistan till valet den 19 september i år. Vi har idag fyra mandat och vårt mål är att behålla dessa fyra mandat och tillsammans med S och MP skapa en rödgrön majoritet i Skövde kommunfullmäktige.

Vänsterpartiets lista är en bra blandning av kvinnor och män, unga och gamla, nya och erfarna, svenskfödda och med utländsk bakgrund samt god spridning från hela kommunen.

Egon Frid är toppnamnet ännu en gång! Egon Frid satsar på en ytterligare period i riksdagen men vill ha förankringen kvar i Skövde kommun och kommunfullmäktige!

Toppnamnen som ska dela på ansvaret för gruppens arbete blir tvåan på listan Kristina Hedenberg, idag ersättare i fullmäktige, och trean på listan Morgan Sjöberg, idag gruppledare och kommunfullmäktigeledamot. På fjärde plats på listan står Elisabet Aradszky som flyttar tillbaka till Skövde i vår. Elisabet har tidigare varit med på vår lista och var ersättare i fullmäktige för flera år sedan.

Om dagens mandatfördelning står sig så blir femman på listan och nuvarande ledamot i KF Kristofer Barta ersättare i kommunfullmäktige tillsammans med första nykomlingen och sexa på listan Ida Frid, 20 år, brorsdotter till Egon och boende i Skultorp.

Flera nya på listan är Emma Andersson, Tobias Bellinder, Sebastian Karlsson och Mikael Jacobsson som alla är mellan 20 och 30 år.

Elizabeth Fredriksson, Ing-Britt Wallgren, Carina Edlund och Maria Flygare är också nya namn på vår lista. Elizabeth bor i Häggum, Ing-Britt utanför Tidan, Carina och Maria i Skövde.

Kända namn är Robert Barta, idag ledamot i KF, Carlos Bobadilla, idag ersättare i KF, Christer Wahllöf, Helena Elf och Reza Hamidiazad som även tidigare fanns med på vår lista till valet 2006.

Vänsterpartiet prioriterar världens bästa välfärd utan vinstintresse i valet! En god generell välfärd är centralt för kommunernas verksamhet och för solidaritet och rättvisa. Behoven ska styra och inte plånbokens storlek. En annan viktig fråga som vi kämpar för nationellt och lokalt är generösa statsbidrag till kommunerna. Detta är viktigt för att vi ska kunna skapa en god välfärd i Skövde kommun!