Debatt

Årets sista KF med beslut om koncernbolag, Skövde Stadshus AB!

Årests sista kommunfullmäktige var den 20 december och ännu en fråga har “tvingats igenom” beslutsprocessen i Skövde kommun. Efter många års försök lyckades den borgerliga alliansen med stöd av socialdemokraterna få igenom beslutet óm att bilda en komukocern Skövde Stadshus AB där alla Skövdes bolag inklusive Skövdebostäder ska ingå.

På min blogg skrev jag så här i går den 20 december:

Redan2006/ 2007 diskuterades bildandet av ett koncernbolag i Skövde där det förväntades att Skövdebostäder skulle ingå. Då fattades klokt nog inget beslut och det berodde på ett aktivt motstånd från bland annat Hyresgästföreningen. Nu är förslaget uppe på dagordningen igen och då som ett beslutsförslag på kommunfullmäktige i kväll den 20 december. Jag skrev på min blogg den 2 februari 2007:

”Valet mellan att slå vakt om hyresgästernas intressen och att Skövde ska bilda ett koncernbolag där Skövdebostäder ska ingå är lätt och det borde det vara för alla i kommunledningen också. Jag stödjer till fullo Hyresgästföreningens arbete för att Skövdebostäder ska hållas utanför ett koncernbolag i Skövde.

Bolagiseringen har överdrivits länge i Skövde och det är inte den som har stått för Skövde positiva utveckling och kommer inte att göra det heller i framtiden.
Skövdebostäder ska ha och behöver tydliga mål – att vara ett allmännyttigt bostadsföretag i Skövde som slår vakt om att det byggs hyreslägenheter för allas behov och med hyresnivåer som gör att normalinkomsttagare har råd att hyra dessa bostäder.
Att Skövdebostäder redan idag har byggt, bygger och förhoppningsvis kommer att bygga mer hyreslägenheter ska vara och är en av deras fortsatta och främsta uppgifter. Att de dessutom tar ansvar för och förvaltar det bostadsbestånd som finns idag på ett bra sätt tryggar också hyresgästernas framtid och Skövdes utveckling.”

”Uppenbarligen är kommunledningen och privata fastighetsägare intresserade av vinsten i Skövdebostäder för att ta del av den och investera den i andra områden än hyresbostäder i Skövde.
Det ligger också i linjen med alliansregeringens och den fartblinda borgerliga ledningen i Skövde att när möjlighet ges sälja allmännyttan och då Skövdebostäder. Detta måste vi arbeta emot med alla medel för hyresgästernas bästa för ögonen.
Hyresgästernas i Skövdebostäder och dess kapital ska inte spekuleras med utan förvaltas nu och för framtiden med den inriktningen att vi har hyresrätter med god kvalité och till rimliga hyresnivåer i Skövde och i Sveriges övriga kommuner.”

Dessa citerde inlägg är aktuella även idag när KF beslöt att bilda ett koncernbolag egentligen helt utan bärande skäl och ännu mer avsaknad av skäl för att Skövdebostäder ska ingå i Skövde Stadshus AB.