Debatt

Dags att skapa riktiga jobb!

På Vänsterpartiet Skaraborgs årskonferens i Tibro i lördags den 12 mars antogs följande uttalande:

Högerregeringen har inte klarat av att hantera arbetslösheten i Sverige. Trots att de gång på gång talar om hur bra den svenska ekonomin går så hamnar fler utanför samhället och arbetslösheten biter sig fast på höga nivåer.

En av de åtgärder som de tror mest på är jobbcoacher men de tre miljarder som lagts på jobbcoacher skapar inga jobb. Det är dessutom så illa att färre än två av tio har fått heltidsjobb och inte ens fyra av tio har fått någon form av jobb efter stöd från en coach. De som varit utan jobbcoach har fått jobb i större utsträckning.

Det handlar om en smygprivatisering av arbetsförmedlingen, att flytta pengar från det offentliga till det privata. Med så dåliga resultat borde pengarna satsas på riktiga jobb istället.

Här i Skaraborg har vi goda möjligheter att vara med och skapa framtiden. Jord- och skogsbruk har vi goda möjligheter inom så en satsning på den gröna näringen, bioenergi och livsmedel kan dels bibehålla jobben i regionen och öppna dörrarna för nya.

Det finns stora beov i vården och här kan regeringens bortkastade pengar också göra nytta och ge många människor jobb på samma gång som vi höjer kvaliteten i den offentligt drivna omsorgen.

Vi kan inte vila förrän alla får den kvaliteten i vården och livet som de förtjänar. Ska vi nå dit går det inte att kasta bort pengar på ideologiskt drivna privatiseringar.