Det cementerade stödet för Cementa måste brytas! Demonstrera den 20 april, kl. 15.00 – 17.00 på Hertig Johans torg i Skövde!

Cementa i Skövde ansöker om förnyat tillstånd att bryta kalksten i brottet i/på Billingen efter 2017. Redan nu skapar Cementas brott i Skövde stora problem för omgivningen i Skövde, nära boende störs, tillgängligheten till området hindras och miljö- och kulturvärden raseras. Vi i Vänsterpartiet ser att naturvården måste få gå före jobben på Cementa och att Cementas brytning på sikt ändå måste avvecklas. Därför vill vi att brytningarna avbryts efter nuvarande brytningstillstånd som sträcker sig till 2017.

FP, MP och V vill avveckla brytningen 2017! M är positiva till Cementas fortsatta brytningar och andra partier passar i frågan. Nu gäller det att bygga upp ett motstånd och visa att vi inte vill att Cementa ska få fortsatt brytningstillstånd då värdefulla natur- och kulturvärden hotas!

Den 20 april, nu på lördag kl. 15.00 – 17.00, samlas motståndet mot Cementas fortsatta brytning till en manifestation på Hertig Johans torg i Skövde! Manifestationen är politisk men partipolitiskt oberoende och en del av de riksomfattande manifestationerna, samma dag och dig, mot regeringens nya mineralstrategi som bidrar till den gruvboom och brytning efter mineraler i landet. Kom och visa din åsikt och sprid detta till alla ni känner.