artikel

Snabbare förbindelser förespråkas

Västtrafik har en totalbudget på cirka 850 miljoner. En till två procent föreslås att användas för trafiksatsningar – många knyts till Skövde.
Hur skall kollektivtrafiken se ut i regionen ?
Hur skall Västra Götaland leva upp till att ge en allmän, billig och bred kollektivtrafik.
Sådana saker skall gå att läsa ut ur det som kallas trafikförsörjningsplaner.
Nu föreligger planen för 2006-2007.

Av den totala budgeten på drygt 850 miljoner finns plats för trafiksatsningar på 1-2 %.
Räcker det ?
Är det nog för att utveckla kollektivtrafiken ?
Eller krävs en högre nivå ?

Västtrafiks totala budgetram är på 852,7 miljoner. I det nu framtagna förslaget föreslås att någonstans mellan 8 – 16 miljoner, lika med 1 – 2 %, används för trafiksatsningar.

För Västtrafik Skaraborg redovisas att 4,5 miljoner satsas, varav regionen står för 4 miljoner och kommuner för 0,5 miljoner.

Sett till vad som gjorts under hösten år 2005 konstateras att flera oplanerade satsningar gjorts.
Linje 500 mellan Mariestad och Skövde och omvänt är den linje där flest insatser gjorts. Förstärkningar har också bla. gjorts på linjen från Skara till Götene och på linjen från Falköping till Skara.

Bland de förslag som föreslås genomföras finns en lång rad kopplade till Skövde, exempelvis:
Kvällsbussar som har anslutning till Göteborgstågen, med avgångar 19.05 som 21.30, från Skövde till Tibro, Karlsborg, Hjo, Mariestad och Töreboda.

Snabbare turer Skövde-Lidköping.

Helt ny linje mellan Götene och Skövde.

Fortsatt utökning turer Mariestad-Skövde.

Snabbare turer Töreboda-Skövde.

Arbetspendlingen Tibro-Skövde förlängs att börja i Hjo.

På linjen Tidaholm-Skövde föreslås fler turer bl.a. för bättre anpassning för arbetspendling och gymnasie- och högskola.

Bland neddragningar som föreslås är att ta bort en hel del turer som idag går till KSS. Förslaget är att istället få resenärerna att ta stadsbussar.

Kopiera länk