Skövde Pride 2017

Knappmaskinen.

Den 30 september deltog Vänsterpartiet i Skövde vid pridefestivalen tillsammans med representanter från Ung Vänster i Skaraborg och en representant från distriktet. Festivalen var välbesökt och bestod av flera intressanta föreläsningar, ett mässområde med utställare från många organisationer som ville visa sitt stöd för allas lika värde och rättigheter och slutligen en stor parad.

I Vänsterpartiets tält kunde besökare tillverka knappar med olika budskap – ett mycket uppskattat inslag och maskinen gick varm hela dagen. Till och med så populärt att allt vårt knapptillverkningsmaterial tog slut innan dagen var över.

En reflektion från dagen var att det var en väldigt fin stämning. Besökarna var nyfikna och öppna och det blev flera intressanta samtal i tältet under dagen. Paraden var välbesökt men kall, och bakom Vänsterpartiets banderoll gick vi ca 10 personer. På grund av bland annat Vänsterdagarna i Malmö som sammanföll med festivalen fick vi ett ganska stort bortfall.

Pridefestivalen kändes som en viktig motpol mot de fruktansvärda nazistdemonstrationerna som ägde rum i Göteborg under samma dag. Vi visade att det finns kärlek och en vilja att få alla att känna sig inkluderade och få samma rättigheter. Vi har en lång väg att gå, men den vägen är möjlig att vandra. Kärleken vinner i slutändan.

Tove Ekblad.