Protest mot Turkiets anfall mot Afrin

Ronja Hanan håller tal.

Så här skrev Jonas Sjöstedt i en interpellation till utrikesminister Margot Wallström 2018-01-31:

“Turkiet har anfallit den syriska regionen Afrin. Detta har skett helt oprovocerat och utan stöd i folkrätten. Civilbefolkningen lider svårt när turkiskt stridsflyg bombar byar, städer och flyktingläger. Många av dödsoffren är civila, och bland dem finns många barn. Den humanitära situationen förvärras snabbt.

De organisationer som styr Afrin, inte minst de kurddominerade styrkorna, har gjort helt avgörande insatser för att bekämpa terrorgruppen IS. Detta samtidigt som Natolandet Turkiet alltid har sett det som viktigare att bekämpa kurdernas strävan efter frihet än att bekämpa IS terror. I de befriade områdena i norra Syrien, där Afrin ingår, strävar man efter att olika befolkningsgrupper ska kunna leva tillsammans, och stora framsteg har gjorts vad gäller kvinnors rättigheter.”

En video där Jonas Sjöstedt frågar statsminister Stefan Löfven varför han är tyst när turkiska bombplan attackerar civila i Afrin och bekämpar de kurder som besegrade IS finns här: Varför är Stefan Löfven tyst?. “Svaret var tyvärr en stor besvikelse. Han vägrar ta ställning,” skriver Jonas Sjöstedt i en kommentar till videon.

Vänsterpartister och andra protesterande..

Igår samlades ett antal kurder på Hertig Johans torg i Skövde för att protestera mot Turkiets anfall mot Afrin. Vänsterpartiet var förstås där för att visa sitt stöd och dessutom bjuda på kaffe. Något annat parti var dock inte där …

De protesterande höll i kurdiska flaggor och bilder av människor som skadats under Turkiets anfall mot Afrin. “Döda inte våra barn!”, “Erdogan terrorist!”, och “Stoppa, stoppa, terrorist!” skanderades det bland annat”. Det hölls också tal av representanter från både arrangörerna och Vänsterpartiet.

En video från protesten finns här: Protest mot Turkiets anfall mot Afrin.

Mats Kristiansson.