Artiklar

Skolpolitisk Vision 2025

Kunskap är makt

Skolan ska vara likvärdig och ge alla elever samma möjligheter till en bra utbildning. Hur mycket eleverna lär sig beror idag alltmer på vilken skola de hamnar i och vilka föräldrar de har. Så behöver det inte vara. Utbildning är en rättighet. För att kunna delta och påverka i ett demokratiskt samhälle krävs idag mer kunskap om hur samhället fungerar. När alla inte får likvärdiga möjligheter till bildning och kunskap försämras även det demokratiska samtalet. Skolans arbete med demokrati och värdegrund måste nu även omfatta arbetet med ett långsiktigt hållbart klimat. Vänsterpartiet vill skapa en jämlik och sammanhållen skola. Förskolan och skolan ska lägga grunden för ett liv med möjligheter – inte återskapa och förstärka klasskillnader. Förskolan och skolan är helt avgörande för vilka möjligheter en människa har i livet. Därför är bristen på likvärdighet i utbildningen en fråga om demokrati och makt. Vänsterpartiet vill ha ett utbildningssystem som är jämlikt och ger varje barn och elev goda möjligheter att utvecklas och få sina behov tillgodosedda.

Alla skolor i Skövde ska vara likvärdiga. En bra utbildning är en mänsklig rättighet. Hur väl du lyckas i skolan ska inte bero på vilket område du bor i eller vilka föräldrar du har. Att minska dessa sociala klyftor är en av skolans viktigaste uppgifter. Skolor som behöver mer resurser ska få det. Behoven ska styra – inte ekonomin. Utbildningens kvalitet ska inte hänga på föräldrarnas skolval, utan kommunen ska säkerställa att alla skolor i Skövde är lika bra!

En jämlik och sammanhållen förskola och skola

Kunskap är en demokratisk rättighet och ingen handelsvara. Vänsterpartiet vill därför ha en gemensamt finansierad och demokratiskt styrd förskola och skola där behoven styr resursfördelningen. Ett utbildningssystem som är jämlikt ger varje barn och elev goda möjligheter att utvecklas och få sina behov tillgodosedda. Med stora neddragningar verkar Alliansen i Skövde vilja rusta ned kommunala skolor för att privata vinstprofitörer ska kunna skapa sig en marknad här. Den utvecklingen vill vi inte ha i Skövde.

Vänsterpartiet vill istället satsa kraftigt på de kommunala skolorna. Skolan lämpar sig inte för affärstänkande. De privata aktörerna använder våra barn för att göra egna vinster på våra skattepengar. Vi vill inte ha våra barn i en vinstdriven skola som i mitten av en termin kan gå i konkurs. Dessutom har dessa skolor ett intresse av att driva upp elevernas betyg med förhoppning om att locka till sig fler elever, vilket leder till betygsinflation och ökad segregation. Offentligt drivna skolor är däremot skyldiga att erbjuda alla elever utbildning. Även barn med särskilda behov och barn vars tidigare skolor har försatts i konkurs. Skolan blir bättre om lärarna får fokusera på att undervisa istället för att skapa vinster åt ägarna.

Dessutom bygger det på en bred överenskommelse i samhället om att gynna alla elevers kunskapsutveckling om alla barn och elever ska kunna gå i en gemensam förskola och skola – trots deras familjers olika sociala ställning eller värderingar. På så sätt kan skolan bli verkligt gemensam för hela samhället och skapa långsiktig demokratisk utveckling. Alla föräldrar måste med förtroende kunna lämna sina barn till förskolan och skolan. För att det ska vara möjligt måste skolan bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och avstå från att tvinga på eleverna åsikter eller andra livsval. Den ska däremot erbjuda eleverna information och utbildning om de olika alternativ som står till buds.

Skolans, förskolans och fritidshemmens personal

Vänsterpartiet menar bestämt att det behövs mer pengar till Skövdes förskolor, skolor och fritidshem. Förskollärarnas, lärarnas och fritidspedagogernas arbetsmiljö är fortfarande mycket ansträngd. Vi måste anställa mer personal. Antalet barn och elever i grupperna måste minskas för att tillgodose behoven. Vi måste ge förutsättningar för personalen att kunna utföra sitt arbete och leverera undervisning och verksamhet av god kvalité. Barngruppernas storlek och sammansättning ska vara sådan att barnens behov av säkerhet och tillsyn samt utveckling och lärande tillgodoses. En barngrupp får inte vara större än att personalen kan ha överblick över den. Att bygga nya förskolor och skolor är bra, men nu måste vi även bygga om och förbättra de skolor vi har.

För att göra Skövdes skolor mer attraktiva för lärare vill vi satsa på de lärare som arbetat många år i Skövde – trotjänarna – så att de stannar kvar i kommunen. Dessa ska premieras med ett lönelyft för att få en likvärdig eller högre lön än de nyutexaminerade lärarna i kommunen. Vi vill även att pedagogiska luncher i kommunen ska vara gratis.

Vänsterpartiet vill verka för att få lärare i grundskola och gymnasium att vilja börja arbeta i kommunen. Skolan måste anpassas så att den blir den sorts skola som lärare vill ha – inte den sorts snålskola som skolnedrustarna i kommunen vill ha. Vi vill ge mer pengar till skolan för att finansiera en större personalstyrka, minska antalet elever per grupp, bygga om och bygga nya lokaler samt höja lärarlönerna.

Fler lärare med bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljön i skolan måste förbättras. Skolan är en av Skövde största arbetsplatser men samtidigt också en av de sämsta avseende arbetsmiljön. Det finns få yrkesgrupper som skulle kunna tänka sig att arbeta under förhållanden som skolans personal – ofta kvinnor – tvingas göra. Stora mängder administration, för få kollegor och icke anpassade lokaler är bara några av de saker som hör till vardagen för lärarna. Vi vill se en systematisk förändring som är bortom vinstjakt och New Public Management.

Arbetsmiljön och arbetssituationen är ett av de vanligaste skälen till att lärare väljer att arbeta med något annat än skolan. God pedagogik utförd av utbildade lärare är förutsättningen för god kvalitet och därmed goda elevprestationer. Om barn mår dåligt är det viktigt att de får ett professionellt bemötande. Idag faller det ansvaret alldeles för ofta på redan överarbetade lärare. Många utbildade lärare och förskollärare jobbar i dag inom andra yrken. Med en bättre arbetsmiljö kan många behöriga lärare lockas tillbaka till att arbeta inom förskolan och skolan.

De höga sjuktalen

Vänsterpartiet ser det som viktigt med förebyggande insatser som friskvård, men det är problematiskt att ansvaret för att klara av sin arbetssituation utan att bli sjuk i så hög grad läggs på den enskilda medarbetaren. Friskvårdssatsningar i form av friskvårdspengar till medarbetare är otillräckligt. Vänsterpartiet hävdar att satsningar på individnivå inte får befria arbetsgivaren från ansvaret att skapa hälsosamma arbetsbetingelser för kollektivet.

Skövde som arbetsgivare

Skövde kommun ska vara en attraktiv arbetsplats som kan konkurrera om behörig personal och locka till sig lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Kompetensutbildade lärare behövs för att säkerställa kvaliteten i verksamheten. Arbetsvillkoren måste förbättras, och pedagogerna måste ha bättre förutsättningar att kunna genomföra sitt uppdrag. Som arbetsgivare är kommunen skyldig att arbeta aktivt mot psykisk ohälsa. Inom förskolan har lärarna en timmes friskvård per vecka om arbetet så medger. Det gör det sällan, så friskvård existerar med andra ord nästan inte. Och friskvårdsbidraget är dessutom lågt.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att arbetsmiljön i skolan förbättras
  • Ge skolan mer resurser
  • Lyfta lärarnas arbetsvillkor för att kunna motverka bristen på lärare
  • Att det satsas på att lärarna får fler kollegor som har annan kompetens än att vara just lärare för att förbättra lärares arbetsmiljö (bland annat behövs en bättre fungerande elevhälsa)
  • Att Skövde kommun ser till att skapa så goda arbetsförutsättningar för medarbetarna så att de klarar av kraven utan att bli sjuka
  • Höja tiden för friskvård per vecka för personalen
  • Höja friskvårdbidraget
  • Sätta STOPP för alla nedskärningar i Skövdes förskolor och skolor
  • Ge gamla trotjänare ett lönelyft
  • Höja lärarlönerna
  • Ha gratis pedagogisk lunch i kommunen

Förskola och fritidshem

Forskning visar att kompensatoriska insatser från samhället har effekt för att utjämna klassklyftor och att de har störst betydelse för barn från resurssvaga familjer och om de görs tidigt i livet. när det När det gäller att öka jämlikheten mellan barn från olika klassbakgrund är betydelsen av att gå i förskola och fritidshem alltså störst för barn från familjer med lägre inkomster. Därför bör ekonomi inte vara ett hinder för barn till föräldrar med låga inkomster när det gäller att ta del av de kompensatoriska insatser som förskola och fritidshem erbjuder.

Förskola

Vänsterpartiet anser att förskolan ska vara en rättighet och en möjlighet för alla barn. Förskolan har långsiktiga positiva effekter på barns lärande och utveckling. Förskolan har även utjämnande socioekonomiska effekter genom att barn från resursfattiga familjer drar störst nytta av att vistas i en förskola.

Skövde liksom Sverige har utvecklat förskolan på ett bra sätt och ligger i framkanten internationellt. Men för att den goda utvecklingen ska fortsätta behöver barngruppernas storlek begränsas och förskolans kompensatoriska roll förstärkas.

Även den öppna förskolan, där barn tillsammans med vårdnadshavare kan delta i pedagogisk verksamhet, har en viktig förebyggande roll, särskilt för barn från socioekonomiskt utsatta familjer. Den ger stöd i föräldraskapet och fungerar även som en bro in till den ordinarie förskolan.

Den fysiska miljön inomhus och utomhus på förskolan är viktig för barnens lek och lärande. Goda pedagogiska miljöer uppmuntrar till kreativitet och nyfikenhet och inspirerar till aktivitet bortom begränsande genusmönster. Det ska finnas tillgång till lugn och avskildhet för vila.

Förskolan ska vara en mötesplats för barn med olika bakgrund i en pedagogisk verksamhet med god kvalitet. Tillgången och rätten till en bra och flexibel barnomsorg har länge varit och är fortfarande en viktig feministisk fråga. Många arbetar på obekväm arbetstid. Därmed ökar också behovet av tillgång till barnomsorg på kvällar, nätter och helger. De som främst är i behov av denna omsorg är barn till ensamstående föräldrar, inte sällan kvinnor, anställda inom samma offentliga sektor som har ansvar för barnomsorgen.

Vänsterpartiet i Skövde vill införa 30 timmars förskola per vecka. För att genomföra detta måste mer resurser ges till förskolorna. Det är en förutsättning för att det ska fungera. För att införa 30 timmars förskola per vecka måste barngrupperna storlek minskas och personaltätheten bli högre. Risken är annars att det blir svårt att säkerställa en god pedagogisk verksamhet där alla barn blir tillgodosedda utifrån sina behov. Förskolan får inte tvingas ägna sig åt barnpassning. Det finns en läroplan som pedagogerna måste ges förutsättningar att jobba utifrån.

Fritidshem

Skolbarnomsorgen ingår i det samlade utbildningssystemet och ska komplettera skolan samt erbjuda barn en meningsfull fritid och stöd i utvecklingen. Fritidshemmen och skolan ska tillsammans utgöra en helhet som bidrar till barnens allsidiga utveckling och lärande. Fritidshemsverksamheterna har idag stora problem med alltför stora barngrupper och alltför lite personal.

Klart är att de största skillnaderna finns inom skolbarnomsorgen, där till exempel barn till högutbildade betydligt oftare har skolbarnomsorg än barn vars föräldrar har kortare utbildning. Dessutom vet vi att barn i ekonomiskt utsatta hushåll deltar i organiserade fritidsaktiviteter i mindre utsträckning. Detsamma gäller barn med ensamstående föräldrar – varav de flesta är kvinnor – barn i arbetarhushåll och barn vars föräldrar är födda utomlands. För dessa barn är rätten till bra fritidshem än viktigare.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att Skövde erbjuder alla barn tillgång till en jämlik och sammanhållen förskola
  • Göra förskola och fritidshem avgiftsfria så att alla barn kan ta del av dem
  • Kombinerat med personalförstärkningar utöka rätten till barnomsorg även för barn vars föräldrar är utan sysselsättning eller föräldralediga
  • Att barngruppernas storlek begränsas och förskolans kompensatoriska roll förstärks
  • Att förskolan ska vara en mötesplats för barn med olika bakgrund i en pedagogisk verksamhet med god kvalitet
  • Att det finns tillgång på och att man har rätt till en bra och flexibel barnomsorg
  • Att alla barn oavsett vårdnadshavarnas sysselsättning ska erbjudas minst 30 timmar förskola per vecka (i kombination med personalförstärkningar samt att förskolorna ges mer resurser)
  • Att Skövde ska ha öppna förskolor samt säkerställa att de arbetar aktivt med både genus- och hbtq-perspektiv.
  • Erbjuda barnomsorg under obekväm arbetstid
  • Att Skövde har bra fritidshem med utbildad personal och en rimlig personaltäthet
  • Ge mer pengar till förskolorna
  • Minska antalet barn och elever per grupp
  • Att alla skolor i Skövde ska vara lika bra och få de resurser de behöver

Förskoleklass och grundskola

Det fria skolvalet i grundskolan

Forskning visar att betydelsen av elevers sociala bakgrund, klasstillhörighet och etniska bakgrund för skolresultaten ökar. Det fria skolvalet i grundskolan har bidragit till att föräldrars utbildningsbakgrund spelar allt större roll för hur väl barnen utvecklas under sin skolgång. Konsekvensen av detta har bland annat blivit en ökande skolsegregation som leder till att många elever inte får möjlighet att nå sina kunskapsmål.

Enligt skollagen ska utbildningen inom skolväsendet vara likvärdig inom varje skolform oavsett var i landet den anordnas. En likvärdig skola betyder att alla elever ska ha lika tillgång till utbildning, lika kvalitet på utbildningen och att skolan ska kompensera för elevers olika förutsättningar. Med andra ord ska alla elever ges möjlighet till goda studieresultat oavsett bakgrund och vilken skola de går i. Enligt flera rapporter har kunskapsskillnaderna mellan de svenska skolorna ökat drastiskt. Det fria skolvalet pekas av forskningen ut som en av de största bidragande faktorerna.

Dagens system med ett fritt skolval i grundskolan måste därför avskaffas och ett nytt system med visionen om allas likvärdiga rätt till kunskap tas fram.

Vänsterpartiet anser att alla barn oavsett bostadsort, klassbakgrund och etnisk bakgrund ska garanteras en bra skola istället för dagens segregerande skolvalssystem. För att skapa bättre förutsättningar för likvärdig undervisning och ett effektivt utnyttjande av skolans resurser bör skolplaceringar i grundskolan utgå från upptagningsområden där en elev i första hand placeras i en kommunal skola. Upptagningsområdena bör baseras på att elever ska gå i en skola nära hemmet men ska även ta hänsyn till eventuell boendesegregation och sträva efter en sammansättning av elever med olika bakgrund.

Efter att en skolplacering meddelats bör det dock även ges möjlighet för föräldrar och elever att komma med alternativa önskemål. Ett sådant önskemål ska motiveras särskilt. Skäl för annan placering kan till exempel vara att en skola har en särskild inriktning eller en särskild pedagogik, sociala skäl eller att en elev har en funktionsnedsättning och kan få bättre stöd vid en viss skola. Vid konkurrens om en plats bör platsen tilldelas en elev som bor inom samma upptagningsområde som skolan ligger i, i andra hand enligt en strikt närhetsprincip. Varje fall av särskilda önskemål ska beslutas av rektor efter samråd med vårdnadshavare och övriga berörda.

Förskoleklass

Från hösten 2018 har barn som är bosatta i Sverige skolplikt från höstterminen det år då de fyller sex år. Förskoleklass tillkom som en kompromiss som skulle kombinera förskolans pedagogik med skolförberedelse. Vänsterpartiet vill att förskoleklass integreras med grundskolan. Förskollärare ska vara behöriga att undervisa i grundskolans första årskurs.

Grundskolan

Vänsterpartiet vill se en jämlik och likvärdig grundskola för alla barn. En skola för ett framåtblickande och demokratiskt samhälle handlar inte bara om att utbilda för arbetslivet. Den handlar också om allas rätt till kunskap. Skolan ska både förmedla demokratiska värden och ge alla elever möjlighet att inhämta och fördjupa sina kunskaper. Då grundskolan är obligatorisk för alla barn spelar den en särskilt viktig roll för att förmedla respekt för de mänskliga rättigheterna, jämställdhet mellan könen och det gemensamma ansvaret för miljön. Professionen ska utforma undervisning baserad på forskning och beprövad erfarenhet, och såväl teoretiska som praktisk-estetiska ämnen har en given plats i grundskolan. Goda pedagogiska miljöer inom- och utomhus är dels en arbetsmiljöfråga för eleverna, dels något som påverkar möjligheten att lära och utvecklas.

Grundskolan ska vara kostnadsfri och inte exkludera någon. Avgifter för exempelvis resor och aktiviteter ska inte få tas ut. Skolarbetet ska främst göras i skolan. Det är endast genom tidig uppföljning av elevens kunskapsutveckling som tidiga insatser blir möjliga. Det handlar framförallt om uppföljning av läsning och matematisk förståelse. Samverkan mellan lärare, förskolelärare och fritidspedagoger är väsentligt i grundskolans lägre åldrar. För att garantera elevernas rätt till kunskap behöver elevernas kunskapsutveckling följas upp.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att förskoleklass ska vara obligatorisk och i sin helhet integreras med grundskolan
  • Att Skövde har en jämlik och likvärdig grundskola för alla barn
  • Att det finns goda pedagogiska miljöer inom- och utomhus.
  • Att grundskolan är kostnadsfri och inte exkludera någon (avgifter för exempelvis resor och aktiviteter får inte få tas ut)
  • Uppmuntra personal att göra en uppföljning av läsning och matematisk förståelse
  • Ge mer pengar till grundskolorna
  • Att alla skolor i Skövde ska vara lika bra och få de resurser de behöver

Gymnasieskola

Gymnasieskolan är en frivillig skolform. Samtidigt är en gymnasieexamen den absolut viktigaste nyckeln till arbetsmarknaden och ett vuxenliv med egen försörjning och god hälsa. Gymnasiet behöver ha ett brett utbud av program och inriktningar. Utbudet behöver också utformas efter behov på den lokala och nationella arbetsmarknaden. Att välja ett yrkesprogram vid sexton års ålder ska ge förutsättningar att antingen gå direkt in i arbete efter studierna eller att studera vidare inom yrkesområdet eller inom helt andra områden. Gymnasieskolan har precis som grundskolan ett uppdrag att utbilda medvetna medborgare. Därför behöver fokuset på bildning och demokrati stärkas. Att få tillgång till utbildning inom de estetiska ämnena gynnar individens utveckling och lärande och är viktigt även i gymnasieskolan.

Gymnasieskolans struktur med olika program bär på en inneboende risk för uppkomst av hierarkier och könssegregation. Det behöver finnas ett medvetet arbete för att bryta hierarkier, öka statusen för yrkesprogrammen och bryta könsstereotypa utbildningsval. Alla program skulle gynnas av en blandning av elever med olika bakgrund och av olika kön. Då måste de som vågar välja okonventionellt stöttas och utbildning och praktik utformas så att alla elever får samma rätt till trygga lärmiljöer.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att gymnasieskolans uppdrag och arbetssätt tydligt utgår från målsättningen att alla unga ska påbörja och slutföra en gymnasieutbildning (betydligt större insatser behövs)
  • Att gymnasieskolorna i Skövde har ett ständigt utvecklingsarbete i nära samarbete med universitet och högskolor
  • Ha en tätare samverkan mellan gymnasieskolorna och arbetsmarknadens parter
  • Både yrkesprogram och studieförberedande program ska ge minst grundläggande behörighet till högskolestudier
  • Att estetiska ämnen bör återinföras på samtliga gymnasieprogram
  • Arbeta för att hierarkier och könssegregation minskar genom att blanda elever med olika bakgrund och kön inom gymnasieskolans program samt att olika typer av program på våra gymnasieskolor blandas (idag är uppdelning mellan Västerhöjds- och Kavelbrogymnasiet tydligt uppdelat i teoretiska program respektive praktiska program, vilket förstärker segregationen)

Specialundervisning

Vänsterpartiet vill satsa mer resurser på barn i behov av särskilt stöd redan i förskolan och de första åren i grundskolan så att vi kan möta behoven innan det är för sent. All forskning visar på att det är tidiga insatser som gäller. Det ska vi anamma i Skövde. Vi vill ge skolan resurser och möjligheter att skapa mindre grupper med relevant stödpersonal för elever i behov av särskilt stöd, exempelvis elever som tillfälligt inte klarar av undervisningen i en stor klass, för att ge dem en chans till goda resultat i en lugnare miljö. Vi vill att stödpersonal även finns tillgänglig på fritidshemmen, där behovet av stöd också är stort.

Ibland behöver en elev stöd i skolan utanför ramarna för den ordinarie undervisningen, antingen i form av extra anpassningar eller i form av särskilt stöd. När kunskapsresultaten sjunker är det viktigare än någonsin att alla barn och elever får det stöd de behöver och har rätt till. Resurserna för särskilt stöd räcker inte till, och de insatser som görs kommer ofta alldeles för sent.

Förskolan får idag sällan anslag för barn som är i behov av särskilt stöd. Det finns inga eller väldigt lite pengar till resurser. Däremot förväntas lärarna anpassa verksamheten på olika sätt för att möta dessa barn. Integration av barn i behov av särskilt stöd är oftast bra inom förskolan, men bättre anslag måste till för att lärarna ska kunna säkerställa att vi har kapacitet att bemöta dessa barn utifrån deras behov och förutsättningar så att de får möjlighet att växa och utvecklas.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att det finns fler speciallärare och specialpedagoger i hela skolsystemet och att möjligheterna till särskilt stöd stärks
  • Att det finns tillräckliga ekonomiska och personella resurser i skolan så att lärare och rektorer kan besluta om stöd och anpassningar för både elever och personal
  • Att specialundervisningen utvecklas och stärks (skolor ska se både fysiska och kognitiva hjälpmedel som en självklar anpassning)
  • Det ska finnas anpassade läromedel och anpassad pedagogik utifrån olika gruppers och individers behov.
  • Att mer resurser ges till barn i behov av särskilt stöd i förskola och skola samt på fritidshem

Grundsärskola, gymnasiesärskola och särskild utbildning för vuxna

Grundsärskola och gymnasiesärskola är särskilda skolformer för elever med utvecklingsstörning. Utbildningen ska vara väl anpassad efter individens behov och ge möjlighet till både teoretiska och praktiska kunskaper. Eleverna ska mötas av höga och positiva förväntningar så att de får möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Både för eleverna i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och för eleverna i övriga grundskolan och gymnasiet är olika typer av samverkan och integrering mellan skolformerna viktiga. För ökad förståelse och respekt för människors olikheter behöver man mötas i sin vardag.

Samtidigt har grundsärskolans och gymnasiesärskolans målgrupper ofta behov av särskilt anpassade lokaler och personal med särskild kompetens. Precis som för andra grupper som uppfattas som normbrytande kan också behovet av egna, trygga rum där man får vara normen vara stort och tillgången avgörande för elevernas välmående.

Att helt inkludera de elever som idag antas till grundsärskolan eller gymnasiesärskolan i den övriga grundskolan eller gymnasiet gynnar inte eleverna. Däremot är det av största vikt att grundskolan tillsammans med grundsärskolan och gymnasiet tillsammans med gymnasiesärskolan arbetar för att bryta fördomar mot särskolans målgrupp och för att integrera eleverna i de olika skolformerna med varandra.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att grundsärskolan och gymnasiesärskolan både inkluderas och skiljs från övriga grundskolan och gymnasiet
  • Att det finns möjlighet för individen att utvecklas som medborgare och bli rustad för arbetsmarknaden även inom ramen för särskild utbildning

Elever med funktionsnedsättning

Många elever med funktionsnedsättning har integrerad undervisning i alla typer av skolformer, som grundskola, gymnasieskola, vuxenutbildning och eftergymnasial utbildning. Det ställer krav på skolan i form av tillgängliga lokaler, extra resurs mellan lektioner för dem som inte har personlig assistans och hjälpmedel i klassrummen. Även elever med icke-synlig funktionsnedsättning, som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, har integrerad undervisning och har rätt att få anpassad undervisning, både pedagogiskt, socialt och fysiskt. Tillgänglighet och delaktighet är en rättighetsfråga och handlar om att ge alla medborgare samma demokratiska rättigheter och möjligheter i samhället.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att elever med funktionsnedsättning ska ha samma möjlighet till en god utbildning som alla andra

Elevhälsa

Vänsterpartiet i Skövde menar att man måste tillföra elevhälsan större ekonomiska resurser och anställa fler kuratorer, psykologer, specialpedagoger och sjuksköterskor. Det behövs mer personal för att elevhälsan ska kunna utföra sitt viktigaste uppdrag: att arbeta förebyggande ute i klasserna.

Den fysiska och psykiska ohälsan ökar bland barn och unga, och ohälsan har en tydlig klass- och könsaspekt. Förskolan och skolan har ett stort ansvar för att utforma och organisera sin verksamhet så att den gynnar barn och elevers välmående och trygghet i skolan men också för att se, uppmärksamma och arbeta för hälsa och trygghet utanför skolan. Detta kan ske genom samverkan med föräldrar, socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatri, ungdomsgårdar eller andra aktörer. Barn- och elevhälsan har kunskap om och ansvar för det förebyggande och hälsofrämjande arbetet i skolan, dock inte som ensam aktör utan som en del av hela skolans arbete med trygghet och hälsa. Barn- och elevhälsans uppdrag ska hela tiden utgå från elevperspektivet och elevernas möjligheter att ta del i skolarbetet. Vikten av tillgång till en fungerande elevhälsa har ett tydligt genusperspektiv. Forskning visar att flickor drabbas av psykiska besvär dubbelt så mycket som pojkar.

Skolan är dessutom den plats där flest flickor utsätts för sexuella trakasserier. Barn- och elevhälsan behöver ha en mer central roll i samverkan kring barn och unga med komplexa behov eller behov av insatser från flera myndigheter eller aktörer. Barn- och elevhälsans arbete bygger ofta på möjligheten att skapa förtroende mellan vuxna och elever. Verksamheten måste dimensioneras för att möjliggöra detta.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att skolan ger såväl kunskap om som tillgång till hälsofrämjande aktiviteter
  • Att det på varje skola finns tillgång till trygga och stimulerande lekmiljöer
  • Att skolmaten är hälsosam
  • Att det finns en fungerande elevhälsa
  • Att det finns tillgång till skolläkare, skolsköterska, skolkurator och skolpsykolog vid varje skolenhet
  • Att socialtjänstens insatser och insatser från barn- och ungdomspsykiatri i större utsträckning bör ske i samverkan med elevhälsan och syfta till en stabil skolgång och välmående
  • Utöka elevhälsan

Studie- och yrkesvägledning

Sverige har en arbetsmarknad som inom många områden är uppdelad efter kön. Kvinnor jobbar alltså ofta med vissa saker och män med andra. Studie- och yrkesvägledningen måste bli bättre på att uppmärksamma frågan om könsstereotypa utbildningsval.

De sociala och ekonomiska förändringarna i världen tillåter oss inte att låta elever gå igenom skolsystemet utan att känna att de behövs på arbetsmarknaden. För att förhindra utslagning är det viktigt att övergången mellan grundskola och gymnasium blir så smidig som möjlig och att eleverna och föräldrarna är delaktiga i planeringen.

Elever behöver få tid och möjlighet att möta kompetenta studievägledare. Det skulle leda till färre avhopp från gymnasieskolan.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att insatser görs för att arbetsmarknaden och de olika gymnasieprogrammen inte ska vara indelade efter kön
  • Att alla elever får möjlighet att leva upp till sin fulla potential genom bra studie- och yrkesvägledning inför val till gymnasiet, eftergymnasial utbildning och etablering på arbetsmarknaden
  • Att det ska finnas till studie- och yrkesvägledare vid varje skolenhet

Vuxenutbildning

Vuxenutbildning har för många människor inneburit en andra chans när de misslyckats i tidigare skolformer, för andra människor en chans att byta yrke. Efter att ha gått igenom grund- och gymnasieskolan ska alla ha tillräckliga kunskaper för samhälls- och arbetsliv. Detta ser Vänsterpartiet som en rättighet. Det finns idag en stor grupp unga vuxna som är dåligt rustade för arbetslivet och riskerar att ha svårt att få och behålla ett arbete. Det behövs särskilda insatser inom både vuxenutbildningen och arbetsmarknadspolitiken för att förbättra deras möjligheter och för att underlätta den framtida kompetensförsörjningen.

Att studera som vuxen innebär andra förutsättningar än för barn och unga. Studierna behöver kunna kombineras med föräldraskap och arbete. Därför är det viktigt med flexibel utformning av studierna med möjlighet till distansstudier, kvällsstudier och studier i olika tempo. Det kan handla om studiehandledning på ens modersmål, studiemotiverande kurser och individuell planering.

Genom att utforma yrkesutbildningar tillsammans med berörda branscher kan ansvaret för kvalitet, lokaler, utrustning och arbetsplatsförlagt lärande (APL) delas mellan kommuner och branscher istället för att branscherna enbart blir de som ställer krav på kommunerna.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att alla vuxna som inte har tillräckliga kunskaper om samhälle och arbetsliv ska ha rätt att få detta tillgodosett inom vuxenutbildningen
  • Att vuxenutbildningen i hög grad utgår från de studerandes olika behov av stöd och olika studiebakgrund
  • Att yrkesutbildningen för vuxna utvecklas både vad gäller omfattning och kvalitet
  • Att det finns möjlighet att utbilda sig inom mer traditionella hantverksyrken
  • Att vuxenutbildning bedrivs i nära samverkan med de branscher och arbetsgivare som sedan kan anställa utbildad personal (därför bör nya sätt att samverka för utbildning och arbetsliv främjas)
  • Att utbildningsutbudet utgår från kompetensbehoven på den lokala arbetsmarknaden

Kulturens betydelse för lärandet

Förskolan och skolan har ett stort ansvar för barnens tillgång till professionell kultur och för att de deltar i skapande verksamheter och utvecklas på jämlika och jämställda villkor. Alla, från förskola till gymnasium, ska ges tillfälle att själva utöva någon eller några konstarter. Eleverna ska också via skolan möta professionell kultur, exempelvis en teater- och en dansföreställning varje termin. Konstnärer från olika konstområden ska användas som resurser i skolarbetet. Film, bild, musik, teater och dans kan göra undervisningen mer lustfylld men också vidga förståelsen för den verklighet vi lever i.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att de estetiska ämnenas roll i skolan ges en starkare ställning än idag och de inte kan väljas bort
  • Att kulturskolan och övriga skolformer ska samverka mer för att gynna alla barns lika möjligheter till kulturell utveckling

Skolbibliotek

Väl fungerande skolbibliotek är avgörande för att öka likvärdigheten i undervisningen. En skolbiblioteksverksamhet är inte främst en samling böcker utan del i en pedagogisk verksamhet med bibliotekarien som nyckelperson. Skolbiblioteksverksamhet är obligatorisk enligt skollagen, och detta måste få större genomslag i praktiken. Skolbiblioteken ska enligt läroplanen stärka både elevernas språkliga förmåga och deras digitala kompetens. Rektorers kunskaper i hur skolbiblioteksfunktionen kan integreras med den pedagogiska verksamheten behöver stärkas.

Kravet på skolbibliotek gäller idag inte förskolan, men det är angeläget att säkra tillgången till böcker och andra medier på varje förskola. Litteratur har stor betydelse även för de yngsta barnen. Pojkar och flickor i förskolan ska få likvärdig stimulans när det gäller bokprat och bokläsning, och personalen ska vara medveten om de normer som böckerna förmedlar och ha kunskaper att problematisera dem.

Vänsterpartiet i Skövde vill:

• Att skolan har en utbyggd, välfinansierad och med pedagogiken integrerad skolbiblioteksverksamhet.
  • Att varje elev i grundskolan och på gymnasiet ska ha likvärdig tillgång till en välfungerande skolbiblioteksverksamhet
  • Att det ska finnas en ökad tillgång till utbildade skolbibliotekarier och bättre samverkan med ledning och lärare
  • Säkra tillgången på böcker och andra medier på varje förskola