Nationell likvärdig skola

Vänsterpartiet i Skaraborg höll sin höstupptakt i Lidköping i lördags den 8 september. Konferensen gästades av riksdagsledamoten Rosanna Dinamarca som informerade om vänsterpartiets arbete i riksdagen för en nationell likvärdig skola och en rättvis skolpolitik. Rosanna Dinamarca är ledamot i utbildningsutskottet i riksdagen.

Rosanna inledde sitt anförande med att vänsterpartiets skolpolitik är det tydligaste alternativet  till alliansregeringens skolpolitik med Jan Björlund som mayor. Rosanna pratade om vikten av kunskap i skolan och då främst kunskap för livet, kunskap för delaktighet och kunskap för ett demokratiskt samhälle. Inte kunskap för enbart för näringslivet.

Rosanna tog också upp närhetsprincipen kontra borgarnas valfrihetsreform. "Det kommunala ansvaret att hålla en likvärdig skola stämmer dåligt med friskolorna som idag i allt för stor utsträckning dränerar de övriga skolornas ekonomi för en god kunskapskvalité."

Borgarnas skolpolitik har också genom den borttagna 25:4-regeln ökat den sociala snedrekryteringen. Vänsterpartiet menar att det är viktigt att få bort den sociala snedrekryteringen och att förbättra alla studenters möjlighet att studera genom höjda studiemedel med 1200 kr/månad som v:s förslag är.

På förmiddagen medverkade riksdagsledamöterna Rosanna Dinamarca och Egon Frid på ett torgmöte på torget i Lidköping och pratade om vänsterpartiets skolpolitik och solidarisk välfärd. Torgmötet avslutades med den forhoppningen att Rosanna Dinamarca kommer att vara skolminister i vänsterregeringen som bildas efter valet 2010.