Svar till Kommunalpensionärerna om pensioner

Svar till Kommunalpensionärerna på öppet brev till Skövdes riksdagsledamöter om pensioner.
Vänsterpartiets riksdagsledamot från Skövde och Skaraborg Egon Frid svarar på frågorna från Kommunalpensionärerna.

Fråga 1. Tycker ni att det är riktigt att pensionärerna betalar så mycket mera i skatt, uppskjuten lön, än löntagarna?

1. Nej, regeringens politik är djupt orättvis och kommer att öka klyftorna. Detta märks inte minst för pensionärer. Regeringens jobbavdrag – "1 000 kronor mer i plånboken" – omfattar medvetet inte pensionärer med motiveringen att det ju ska ”löna sig att arbeta”. Därför gäller skattelättnaderna enbart vid förvärvsinkomst. Dessutom har regeringen reducerat antagandeinkomsten från 93 till 80 procent vilket innebär att förtidspensionärer får en sänkt framtida ålderspension.

Fråga 2. Om ni tycker det är orättvist, och det borde ni tycka, vad tänker ni göra för att pensionärerna ska betala samma skatt som löntagarna?

2. Vänsterpartiet gör andra prioriteringar och vår politik skulle göra stor skillnad för nuvarande och blivande pensionärer i Sverige. Med våra skatteförslag skulle pensionärer få en sänkt skatt med 500 kronor om året 2008, 820 kronor om året 2009 och 1100 kronor om året från 2010. Vi har i vårt budgetalternativ gjort en kraftig satsning på att höja garantipensionen. Med vårt förslag blir denna höjning 300 kronor i månaden 2008, 400 kronor i månaden 2009 och 500 kronor i månaden 2010. Vi vill också höja bostadstillägget till 95 procent.