Lars Bäckström ny landshövding i Västra Götalands län!

Västra Götalands län har en ny landshövding den 21 januari 2008! Blev det Eva Eriksson, Kent Johansson, Jonny Magnusson eller Leif Pagrodsky? Nej! Svaret är att det blev Lars Bäckström! Lars Bäckström har varit riksdagsledamot sedan 1988 till 2006 och i varit gruppledare för vänsterpartiet i riksdagen i flera riksdagsperidoder.

I SLA kan läsas idag om att Lars Bäckström är en doldis och ett oväntat namn som landshövding i Västra Götalands län. Men för oss som följt honom genom politiken och riksdagsarbetet är han inte okänd. För oss hade en moderat företrädare med samma tid inom politiken varit lika okänd som Lars Bäckström är för Tord Gustafsson. Jag hoppas de möts snart och lär känna varandra.
Fördelen med Lars Bäckström som landshövding är att han bor i länet och har representerar en del av länet, Uddevalla och Bohuslän, som ligger lika utanför Göteborg som Skövde och Skaraborg.
Jag är ingen större anhängare av landshövdingar men när de finns och ska utnämnas är det bra att en landshövding med Lars Bäckströms erfarenheter och politiskt profil blir utnämnd till landshövding i just Västra Götalands län. Därför ett stort grattis och lycka till Lars Bäckström till ditt nya jobb och välkommen till Skövde och Skaraborg och jag ser fram emot att träffa dig även i ditt nya jobb!

Egon Frid
riksdagsledamot (v)