Motion till kommunfullmäktige i Skövde om Fairtrade City!

På måndagkvällens kommunfullmäktige lämnade vänstern i Skövde in en motion om att Skövde bör bli en Fairtrade City!

080128
Motion till Kommunfullmäktige i Skövde angående att Skövde kommun bör bli en av Sveriges Fairtrade Citys och bli en diplomerad rättvis stad och kommun!
Syftet med Fairtrade City handlar om att samla olika aktörer i kommunen och samverka för en mer etisk och rättvis handel. Fairtrade City är en diplomering som alltsedan dess start år 1999 i England spridit sig över hela världen. I dag finns det kommuner i Europa, USA, Kanada och Australien som uppfyller de kriterier som gäller för Fairtrade City och därmed bidrar till en bättre handelssituation för många odlare i utvecklingsländer. I Sverige startades diplomeringen 2006 där Malmö var först ut. I dag är engagemanget stort i flera kommuner runt om i hela landet där man samlar lokala grupper och driver kampanjer kring etiska produkter för att få kalla sin stad Fairtrade City. Såväl i Sverige som internationellt har kännedomen och försäljningen ökat kring etiskt producerade varor, likt Rättvisemärkt. Organisationer, företag, skolor, kyrkor, universitet, fackförbund och politiker är alla makthavare och kan inte bara handla etiskt utan också vara drivande opinionsbildare, informationsspridare och ambassadörer för att öka intresset för en mer etisk handel. Fairtrade City syftar till att öka kännedomen och försäljningen av varor som har blivit producerade med respekt för Mänskliga Rättigheter.
Kriterier för att bli en Fairtrade City:
Ansvaret för att uppnå och genomföra ett Fairtrade City-arbete är delat på både kommunen och den civila/ideella sektorn. Kommunen ska ta ett steg mot ökad etisk upphandling/inköp. Styrgruppen ansvarar för att driva informationsarbetet kring etisk konsumtion. I styrgruppen ska det alltså ges utrymme och möjlighet att tillvarata den drivkraft som finns hos lokala aktörer med ett engagemang för frågan. Styrgruppen kan t. o. m helt drivas på frivilligbasis. Kommunen kan självklart också frivilligt välja att gå in med ett större engagemang och resurser i informationsarbetet kring etisk konsumtion som en del av eller ett komplement till styrgruppens arbete.
Kommunens ansvar:
″ Kommunen ska kunna erbjuda Rättvisemärkt-produkter eller motsvarande1 inom kommunens avtal för så många livsmedelsprodukter som möjligt. Exempelvis frukter, te, kaffe och socker.
″ Kommunfullmäktige alternativt kommunstyrelsen beslutar att se över hur kommunen kan ta ytterligare steg för att agera som en etisk konsument i alla sina inköp.
″ Stadshuset eller motsvarande funktion ska konsumera Rättvisemärkt-produkter eller motsvarande.
″ Kommunen ska anta en målsättning för den offentliga etiska konsumtionen.
Med hänvisning till ovanstående föreslås kommunfullmäktige i Skövde besluta

att Skövde kommun beslutar om att bli en Fairtrade City och att ansöka om att få Skövde kommun diplomerad som Fairtrade City.

Vänsterpartiets kommunfullmäktigegrupp
gm Egon Frid