Lägg ner flygplatsen i Skövde

Vänsterpartiet och miljöpartiet lägger i dag en motion till kommunfullmäktige i Skövde, genom Morgan Sjöberg och Sture Grönblad, om att en utredning görs för att se konsekvenserna av att avveckla Skövde Flygplatsbolag AB, med inriktningen att flygplatsen därefter blir ett sportflygfält där möjligheten kvarstår för enskilda operatörer att landa och starta, tex privat företagsflyg, polishelikopter osv, där inte flygledning och markservice krävs.

Motion till Skövde kommunfullmäktige.

Konsult Thomas Bengtsson har under 2007-08 utrett framtiden för flygplatsen. Han skriver i sin 3-sidiga slutrapport daterad 3 juni -08 "att Flygplatsbolagets flygfrakt för Volvo har mycket stor betydelse för Volvoföretagen och därmed för Skövde kommun och Regionen". Näringslivsföreträdare har även på olika sätt påtalat flygplatsens betydelse för näringslivet.

Fakta: Totalt tom augusti i år har ankommit 9,200 kg och avgått 250 kg gods. Det motsvarar lasten i en vanlig 2-axlig lastbil utan släp.

Konsulten skriver vidare "att flygplatsen saknar godkännande från Luftfartsstyrelsen för att driva såväl reguljär passagerartrafik som chartertrafik i mindre format."  Med detta menas att det kommer att kosta en icke ansenlig summa pengar för att rusta upp den till godkännande-standard.

Flygplatsbolaget har försökt få garantier från Näringslivet för att starta upp reguljärflyg till Köpenhamn. Inget företag i Skövde-regionen har velat förbinda sig att garantera si och så många resor, därför har denna satsning  frusit inne. Näringslivet har uppenbarligen inget behov av flygplatsen varken för godstransporter eller reguljärflyg.

Flygplatsen kostar skattekollektivet 7,3 miljoner kr enligt 2008-års budget.

Vi föreslår: