Rädda Karlsborgsbanan

Vi har ett ansvar att se miljömässigt, framtidsinriktat på att bevara och försvara gjorda investeringar i järnväg och med hjälp och stöd av klimatförändringarna vända en negativ trend för lokala järnvägar till en viktig del i en modern kollektivtrafik på järnväg!
Utifrån de klimat- och miljömässiga skäl som talar för spårbunden person- och godstrafik nu och i framtiden, lokalt, regionalt och nationellt är det då inte Skövde kommuns ansvar att bevara och utveckla Karlsborgsbanan?

080926
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande i Skövde angående ett bevarande och en utveckling av Karlsborgsbanan mellan Skövde och Karlsborg.

Bevara och utveckla Karlsborgsbanan!

Det är hög tid och en sista möjlighet att väcka frågan om att bevara och utveckla Karlsborgsbanan mellan Skövde och Karlsborg!

Vi har ett ansvar att se miljömässigt, framtidsinriktat på att bevara och försvara gjorda investeringar i järnväg och med hjälp och stöd av klimatförändringarna vända en negativ trend för lokala järnvägar till en viktig del i en modern kollektivtrafik på järnväg.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson svarade i riksdagen hösten 2007 på min interpellation om lågtrafikerad järnväg:

"Jag kommer att verka för att Banverket ser över utpekandet av lågtrafikerade banor utifrån dagens förutsättningar och behov för effektiva järnvägstransporter. Jag kommer också att arbeta för att det skapas en regional och lokal förankring kring järnvägssträckornas utveckling eller eventuella nedläggning."

Det finns en viktig opinion för att bevara och utveckla Karlsborgsbanan för en spårbunden person- och godstrafik. Det är viktigt att "frysa" banan så den inte rivs upp för då är det omöjligt att få igen den. De planer som finns för en godsterminal i Skövde och bevarandet och utvecklandet av Räddningsskolan borde stärka banans betydelse för Skövdes del. Skövde kommuns inställning och behov av Karlsborgsbanan är viktig för att bevara hela sträckan och få Tibro och Karlsborg att se att Karlsborgsbanan har en framtid.

De olyckliga låsningar som finns i kommunerna efter Karlsborgsbanan måste bort och här har Skövde kommun ett stort ansvar. Med de miljömässiga viktiga skäl som finns för att bevara Karlsborgsbanan borde vi kunna värna banan och dess framtid.

Med hänvisning till ovanstående vill jag fråga kommunstyrelsens ordförande:

Egon Frid (v)