artikel

Stöd Volvo och bilindustrin och ha fortsatta höga krav på miljövänligare motorer!

På sikt är det viktigt att de transporter som måste ske på vägar, utförs av fordon som är ekologiskt hållbara och att bensin- och dieselbilar successivt fasas ut. Men då räcker det inte med en miljöbilspremie vid köp av en ny miljöbil. Det måste till ett paket av åtgärder inom transportsektorn och även att det tas hänsyn till att alla människor faktiskt inte har råd att köpa sig en ny bil. När det sedan gäller själva vägtrafiken vill vi understryka att utvecklingen av miljöbilar inte bara kan kopplas till själva drivmedlet, utan i hög eller högre grad även relateras till energieffektivitet. Statens ekonomiska styrmedel måste alltså inriktas mot att även främja en ökad energieffektivitet av fordon.

Svar till Jonny Fagerström och hans debattartikel, En skammens dag för v och s, i fredags den 17 oktober i SLA.

Hej Jonny! Vi skäms inte, och ingen ska behöva skämmas, för att vi kräver och förväntar oss att bilindustrin, även i Sverige, på lång sikt ska ställa om sin tillverkning till miljövänligare fordon. Tyvärr beslöt och påverkade Ford, som Volvos nya ägare, i augusti 2006 att Volvo skulle upphöra med biogasmotorn samtidigt som efterfrågan på biogasmotorn började ta fart. Det var ett strategiskt misstag som idag är negativt för Volvo. Detta tillsammans med att Volvo har hållit sig fast för länge i stora modeller med traditionell förbränning.
Som tur är för Volvo och Skövde så har omställningen till dieselmotorer hjälpt till att hålla produktionen uppe och gjort att Volvo har fått tillverka och montera modeller som idag förbrukar ner mot en halv liter per mil och klarar dagens utsläppskrav.
På lång sikt är både bensin och dieselmotorn alternativ som vore önskvärda att få utbytta mot mera miljövänligare modeller och drivmedel och det handlar om att minska CO2-utsläppen från biltrafiken samtidigt som vi måste öka möjligheterna till kollektiva trafikslag.
Det är positivt att Volvo, SAAB och Ford m.fl. biltillverkare nu satsar på försäljning av miljövänligare fordon. Utvecklingen av etanol-, hybrid- och biogasbilar är positivt. Samhället ska stimulera till olika tekniker och drivmedel och inte låsa fast sig vid en enda teknisk lösning. Den enda vägens politik har som bekant lett oss in i ett beroende av fossila bränslen.
Det är denna omställning till energieffektiva och miljövänliga fordon som bland annat Jens Holm, vår EU-parlamentariker har jobbat för i EU och handlar inte om att skrota svensk bilindustri och det är olyckligt att Jonny Fagerström gör den kopplingen till nuvarande krisen för bilindustrin i Västsverige och övriga delar av landet. Denna kris oroar vänsterpartiet lika mycket som Jonny Fagerström. Vad vi vet är att lagstiftning och hårda miljökrav är viktig för att industrin ska utvecklas och ta på sig omställningskostnader och utveckla och förbättra sitt miljöarbete. Det har vi exempel på i Skövde från Cementa och kommunens eget värmeverk.
Vi tror på bilen som ett transportmedel även i framtiden och vi tror på att Volvo kommer att finnas med i fortsättningen också inom svensk fordonsindustri med motortillverkning i Skövde och bilmontering i Göteborg och Trollhättan. Vad vi också tror på är en fortsatt teknikutveckling där Volvos modeller kommer ner i de utsläppskrav som är nödvändiga för att klimathotet ska kunna bemästras och klimatmålen nås. Att kalla detta för skammens skådespel är att utnyttja en kris som är orsakad av bankkrisen, finansoron och ägare till bilindustrin som trott på en ständig utvecklingskurva för stora starka bensinmotorer och i för hög utsträckning blundat för framtidens lösningar.
Jag tror att alla politiker som vill gå före och försöker påverka utvecklingen vinner respekt. I detta fall med EU:s utsläppskrav som kommer att påskynda och underlätta teknikomställningen till motorer med miljövänligare drivmedel och motorer med betydligt mindre utsläpp som på sikt kommer att ge bilindustrin en fortsatt framtid i Skövde och Sverige. Här kan staten med utvecklingsmedel och fordonsindustrin genom Volvo och SAAB tillsammans utveckla framtidens motorer och drivmedel som är med och tryggar sysselsättningen.

Egon Frid (v) Skövde
riksdagsledamot Skaraborg