Kurs i motionsskrivande

Carlos kurs Isabell mfl

Carlos kurs motionsskriv, Gabryjel mm

Partiföreningen i Skövde påbörjade sitt första kurstillfälle den 8 april i Motionsskrivande. Fyra kurstillfällen är planerade.

Det var 8 medlemmar som kom till första träffen. Ledare var Carlos Bobadillo som förmedlade sin kunskap i motionsskrivande till Skövde kommun och Vänsterpartiets distrikt- och riksnivå. Carlos introducerade grundläggande kommunikationsteori för oss och gick igenom hur man skriver en politisk/samhällsorienterad text. Vi fick ta del av Linköpings olika motioner de sänt in till Linköpings kommun. Det var mycket intressant läsning. Carlos menade att en motion inte ska vara lång; högst ett A4 ark men ännu hellre en halv. Den ska innehålla en typ av bakgrund och någon form av forskning eller undersökning som backar upp varför motionen är viktig och relevant. Man ska formulera en fråga, ett förslag hur man åtgärdar problemet, ja, hur man hittar en lösning. Men innan man kommer så långt ska man ta sig an ett ett politiskt område man brinner för och sätta sig in i det så mycket man kan. Man behöver bli något av en expert inom det fältet- men låt dig inte avskräckas av det resonemanget nu- Carlos visade oss att det ändå var relativt enkelt att utforma en motion.

De flesta av oss ska fokusera på att skriva en motion i ett område inom Skövdes profil. Vi fick som läxa att fundera på vad för motion vi vill skriva till Skövde kommun via våra ombud. Vi tackar Carlos för en jätteintressant och bra upplagd kurs. Vi ser fram mot nästa kurstillfälle den 6 maj kl:18:30. Om du känner att du också vill delta: Varmt välkommen! Isabell Ankarström, ordförande.