Gratis kollektivtrafik för ålderspensionärer

Motion till Kommunfullmäktige 2019-02-22

Vänsterpartiet Skövde har i sin budget för 2019-21 tagit höjd för att kommunen ska subventionera kollektivtrafik inom kommunen så att det blir gratis för ålderspensionärer. Dels beroende på att många pensionärer inte har råd att åka med kollektivtrafiken och dels av miljöskäl för att minska biltrafiken. Vi vill finansiera detta t ex genom skattehöjning eller en minskning av Billingenprojektbudgeten förslag vi redan tagit upp i budgeten. Kostnaden har av kommunen beräknats till 4,5 miljoner per år.

I SLA framfördes i en insändare nyligen att man i Gävleborg har ett länstrafikkort för de över 65 för en låg månadskostnad. Vi kan inte vänta på att Västtrafik via Västragötalandsregionen ska införa det i närtid, dock givetvis föreslå och arbeta för det inom regionen, så därför bör vi börja med att underlätta för pensionärer att ta kollektivtrafiken inom vår egen kommun. För att inte slösa med kommunala medel till gratis kollektivtrafikkort för pensionärer kan en låg årlig avgift på till exempel 100 kr för uttag av kortet införas.

Många kommuner i Skaraborg har redan infört gratis kollektivtrafik för äldre, t ex Falköping och Lidköping.

Vänsterpartiet yrkar att:

• Åka gratis inom Skövde kommun ska vara gratis för ålderspensionärer
  • Finansiering sker förslagsvis genom en neddragning av Billingeprojektet eller en skattehöjning

Dag Fredriksson,
Gabryjel Blom,