Trelärarsystem

Motion till Skövde Kommunfullmäktige 2019-02-21

Lärarna i Skövdes grundskolor har en tuff arbetsbelastning. Budget i balans bidrar idag till att vikarier inte sätts in vid sjukdom, utan att de lärare som finns måste vikariera för varandra på sin egen planeringstid. Den ”totala inkluderingen” innebär att alla elever ska inkluderas i alla klasser; man vill inte göra några smågrupper utanför klassrummet för elever med särskilda behov vilket får till följd att den enskilde läraren ensam tar hand om elever i behov av särskilt stöd, tillsammans med övriga elever, i klassrummet. Personalen saknar utbildning för detta, samtidigt som läraren ska utföra formativ bedömning av ca 25-27 elever, varje dag, lektion efter lektion.

Det är en oerhörd press att hinna med allt det här. Det finns lärare som inte orkar med arbetsbelastningen och väljer därför att gå ner i tid för att orka arbeta, medan andra söker sig till andra tjänster eller till andra kommuner. Pressen på våra lärare är hög och den blir värre och värre menar både fackföreningar och personal. Eleverna är naturligtvis också i hög grad påverkade av situationen.

Vi har en viktigt och stor utmaning framför oss. Fackförbund och lärare ljuger inte. Vi måste reagera och göra något åt den höga arbetsbelastningen för lärare, för att behålla dem i kommunen och för att se till att våra lärare och elever mår bra. Vi i Vänsterpartiet vill lämna ett förslag på hur vi i Skövde, genom ett Trelärarsystem, kan komma tillrätta med problemet.

Flera orter runt om i Sverige har infört ett Trelärarsystem som innebär att tre lärare delar på två klasser tillsammans. Fördelarna med systemet är omfattande:

• Med tre lärare istället för två, hinner lärarna se och hjälpa varje enskild elev samt att arbeta mer med klassens sociala samvaro till trygghet och studiero.
  • Med tre lärare istället för två, får man möjlighet att dela klassen i alla möjliga konstellationer utifrån behov. Man kan de ge elever i behov av särskilt stöd rätt förutsättningar till att utvecklas, samt i högre grad än idag utmana samtliga elever. Allt för att alla elever ska nå så hög måluppfyllelse som möjligt.
  • Med tre lärare i stället för två, behöver man inte köpa in vikarietjänster i samma omfattning, och på sikt ej heller anställa lika många elevassistenter.
  • Med tre lärare istället för två, möjliggör man ett starkare kollegialt lärande
  • Med tre lärare istället för två, slipper eleverna att få lärare som slutar eller roterar till andra skolor, utan får lärare som stannar kvar i en hållbar arbetssituation.

Skövde har tidigare haft ett trelärarsystem på t.ex. Fjärilskolan. Lärare som arbetade där då, menar att det var deras bästa arbetsår. Med Trelärarsystemet blir Skövdes grundskolor en attraktiv arbetsplats att söka arbete hos, samtidigt som vi skapar bättre förutsättningar för de lärare vi redan har.

Vänsterpartiet yrkar att:

• Kommunfullmäktige uppdrar till Barn och Utbildningsnämnden att utreda om att införa Trelärarsystem i Skövdes skolor
  • Man ska hitta en lämplig pedagogisk modell utifrån Skövdes skolors förutsättningar

Isabell Ankarström,
Dag Fredriksson,