Motion om Trelärarsystem i Skövdes skolor

Under kvällens Kommunfullmäktige kom Vänsterpartiets motion om Trelärarsystem i skolan. Motionen går ut på att 3 lärare delar på 2 klasser. Systemet fungerar bra i skolor som har detta som arbetssätt. Med 3 lärare så kan lärarna få möjlighet till mer tid med varje enskild elev. Det blir fler vuxna i skolan och mer resurser. I Vänsterpartiets budgetmotion i juni i år har vi avsatt +42 miljoner extra till Barn och Utbildningsnämnden, där det ska finnas pengar avsedda till rektorer att använda till detta system.

MInoritetstyret i Skövde (M, L, C, KD) valde i budgeten att underfinansiera BUNs, detta resulterade med -20 miljoner kr. Detta känns rejält redan idag ute i skolorna, förskolor och fritidshem. De som drabbas värst är barnen och extra barn i behov av särskilt stöd. Lärare och annan personal i skolan i Skövde går idag på knäna.

BUNs ordförande Anna Ljungberg (M) och kommunstyrelsen anser att motionen är besvarad då det är rektorers ansvar över vilka arbetsmetoder som ska användas på skolan.
Med Vänsterpartiets budget hade rektorerna haft möjlighet till att anställa fler lärare och minska trycket på lärarna, fritidspersonal och övrig personal samt ge varje elev mer tid med lärare.

Isabell Ankarström (V) meddelade kommunfullmäktige att V kommer återkomma med en reviderad motion vid ett senare fullmäktige.

Vi vill understryka att Barn och Utbildningsnämnden är underfinansierad och detta har konsekvenser för elever och personal. Neddragningarna, som alliansen infört, kommer att påverka alla i skolan, speciellt de svagaste eleverna och påverka personalens arbetsmiljö till det sämre.

Isabell Ankarström (V)