Energi- och klimatplan 2021 – 2030

Remissvar från Vänsterpartiet Skövde, 2021-03-27

Generellt är det oerhört viktigt att Skövde kommun tar på sig ledarrollen och inte bara arbetar med det som kommunen har rådighet över, dvs kommunal verksamhet och kommunala fastigheter. Det är ett strategiskt dokument vilket också påpekas i planen.

Hela koncernen måste vara med i arbetet – de kommunala bolagen utgör en mycket stor del av kommunens klimatpåverkande verksamhet.

Mer detaljerade handlingsplaner för till exempel sektorerna får tas fram för respektive sektor. Det ska göras i Del 2. Färdplan och åtgärder. Det är oerhört viktiga dokument som måste tas fram omedelbart och som redan borde vara igång i sektorerna.

Kommunen måste förutom att arbeta i egna sektorer påverka människor att välja en mer hållbar livsstil: t ex färre utlandsresor med flyg, äta mer växtbaserad mat, åka mindre bil och använda hållbara transporter som kollektivtrafik, cykel eller gång. Dessa trafikslag måste utvecklas genom kommunal försorg. Dåliga exempel på saker som missgynnar en hållbar utveckling är externa köpcentrum som inte gynnar hållbara transporter och späder på konsumismen.

Koldioxidbudget – finns bara med som en bilaga – det borde lyftas in i huvuddokumentet, åtminstone resoneras om i huvuddokumentet

På sidan 30 tas upp att investeringar kan stå emot arbete för fossilfritt eller påverka biologisk mångfald negativt. Ge exempel! Vad är det för investeringar som syftas på?

Sidan 44; här finns en diskussion om koldioxidbudgeten. Resonemanget behöver utvecklas gällande cementindustrins 58 % av utsläppen. Är karbonatisering etc. möjliga vägar eller är det mest ett sätt att få goodwill? Kommunen måste arbeta intensivt med att påverka Cementa att verkligen utföra detta. Kommunen är beroende av att Cementa gör det för att komma i mål med att bli en fossilfri kommun.

Elizabeth och Dag Fredriksson, Vänsterpartiet Skövde.